Leonhard Lapin 29. XII 1947 – 28. II 2022

3.2022

Lahkunud on arhitekt, kunstnik ja poeet Leonhard Lapin. Ta oli üks mitme­külgsemaid ja silmapaistvamaid loojaid XX sajandi II poole ja XXI sajandi alguse Eestis. Tema energia ja originaalsus leidis väljundi piltides, majades ja kirjasõnas. Lapin armastas end iseloomustada avangardistina, kes liigub ühiskonnas heakskiidetud seisukohtadele vastassuunas. Sellisena seisis ta vastu nii Nõukogude bürokraatlikule nürimeelsusele kui ka hilisemale uusrikaste väärtuste peale­tungile ning vastuvoolu ujumine lubas tal end kunstnikuna ikka ja jälle uuesti leiutada.

Lapin sündis 29. XII 1947 Räpinas ja lõpetas seal keskkooli 1965. aastal. 1966. aas-
tast asus ta õppima Eesti Riikliku Kunsti­instituudi arhitektuuri erialale, sattudes ühele kursusele Vilen Künnapu, Avo-Himm Looveeri ja Ülevi Eljandiga. Sellest seltskonnast kasvas välja hilisema Tallinna kooli arhitektide tuumik, kes kritiseeris massehitust ja otsis sellele alternatiive. Samal ajal disaini õppinud Ando Keskküla ja Andres Toltsiga moodustas Lapin rühmituse SOUP ’69, kus vaimustuti popkunstist ja häppeningidest ning tõlgendati neid siinse nõukogude olme kontekstis. Nii seisis Lapin veel enne instituudi lõpetamist Eesti arhitektuuri- ja kunstiuuenduse keskpunktis. Sellest ajast on pärit ka tema põhimõte tegutseda eri valdkondade vahel, mitte jääda kinni ühe kitsa eriala piiridesse. Kujutavale ja ruumikunstile lisaks luuletas ta Albert Trapeeži pseudo­nüümi all ning kirjutas kunstiteoreetilisi tekste ja manifeste (mh „Objektiivne kunst”, 1975).

Pärast ülikooli lõpetamist töötas Lapin vabariiklikus restaureerimisvalitsuses ning uuris Eesti XX sajandi arhitektuuri­pärandit Helmi Üpruse käe all. Sealt kasvas välja tema tegevus arhitektuuriajaloolasena, aga ka huvi sajandialguse funktsionalismi võimaliku taastõlgendamise vastu arhitektina oma kaasajas.
1970. aastate keskel avastas Lapin endale vene 1910.–1920. aastate avangardi, eriti Kazimir Malevitši loomingu. Varasemad popi vaimus sündinud graafikaseeriad („Tootmine”, 1972; „Loomine”, 1974) asendusid geomeetrilisema ja minimalistlikuma lähenemisega seeriates „Masinad” (alates 1973) ja „Protsess” (1980). 1970. aastate keskel lõi ta Malevitši eeskujul oma esimesed arhitektoonid, millest järgmiste kümnendite jooksul arenes välja täiesti iseseisev ja ainulaadne loominguline valdkond. Avangardihuvi kandus Lapinil ka teistesse meediavormidesse. 1980. aastal kujundas ja lavastas ta Noorsooteatris multimeediaetenduse „Multiplitseeritud inimene”, 1976–1979 projekteeris (koos Sirje Rungega) Kirovi kalurikolhoosi tehismaastiku „Punane Pompei” ja 1982. aas-
tal koos Toomas Reinuga Valgevene kolhoosi Rassvet lasteaia tehismaastiku.

1990. aastatel töötas Lapin õppejõuna Helsingi kunstikoolis Maa ning hiljem pikka aega Eesti Kunstiakadeemias, kus ta oli professor ja juhatas kompositsiooni õppetooli. Oma õpetamismeetodi on ta kokku võtnud raamatutes „Tühjus ja ruum” I ja II (1998 ja 2004). Tihedad suhted Soomega viisid mitme olulise avaliku ruumi tellimuseni Helsingi piirkonnas, mille kulminatsiooniks oli 300 meetri pikkune seinamaal Kivistö metrookompleksi juures (2014). Teos põhineb 2000. aastate alguses alustatud „Koodide” seerial, kus Lapin ühendas kaupu identifitseeriva vöötkoodi motiivi värviõpetuse ja minimalistliku kunsti printsiipidega.

Leonhard Lapin oli arvukate preemiate laureaat, sh Kristjan Raua preemia (1989, 2018), Eesti Vabariigi kultuuripreemia (1997), Valgetähe IV klassi teenetemärk (2001).

Avangardi totaalse kunstiteose loogikast lähtuvalt püüdis Lapin oma tegevusega hõlmata inimelu tervikut. Selle juurde kuulus ka elu organiseerimine ja kunstielu korraldamine, näitused, sündmused, vestlusõhtud ja peod. Tohutu loomingulise aktiivsuse kõrval oli Lapin väsimatu organisaator, inimeste konsolideerija, kunstnike ja arhitektide õiguste eest võitleja. Ta oli soe ja suure südamega inimene, kes elas ümbritsevat ebaõiglust väga tugevalt läbi, kes uskus, et parem maailm on võimalik ja et kunstnike roll on sellise maailma nimel võidelda.

Eesti Arhitektide Liit
Eesti Kunstnike Liit
Eesti Kirjanike Liit
Eesti Kunstiakadeemia
Eesti Kunstimuuseum
Tartu Kunstimuuseum
Eesti Vabariigi Kultuuriministeerium


Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Circa 7 Celsius

Kui Mirjam Parvelt Eharoosa kirjandus­õhtul küsiti, kas ta peab end kirjanikuks, kõlas osa vastusest umbes nii: „Mul on nüüd sellised sõbrad, nii et seega vist olen.” Kui valida juhuslikult keegi…

HeadRead 2025

Kuueteistkümnes Tallinna kirjandusfestival HeadRead toimus 28. maist 1. juunini Kirjanike Majas, Lastekirjanduse Keskuses, Eesti Rahvusraamatukogus, Theatrumi Aidas, Niguliste muuseumis ja tänavail.
Esimese festivalipäeva, 28. mai sisustasid noored. Kirjanike Majas astusid üles…

Estica

Araabia keeles ilmus Rein Raua raamat „إعادة تحقيق” („Rekonstruktsioon”). Tõlkis Cyril Atef, kirjastas Logha Publishing House. Kreeka keeles ilmus Rein Raua „O Αδελφός” („Vend“) Stelios Nitsakise tõlkes, kirjastas World Books. Leedu…
Looming